Verkkoloki maaliskuulle 2008

Verkkoloki on tarkoitettu raporteille, katsauksille, kolumneille, linkkivihjeille, ajankohtaisuutisille, kirjakatsauksille sekä muille vastaaville vapaan ja ajankohtaisen kirjoittamisen lyhyehköille lajityypeille.

 


Val Plumwood in memoriam

(11.8.1939 – 28.2.2008)


Australialainen ympäristöfilosofi Val Plumwood kuoli helmikuun lopussa kotonaan Braidwoodissa Canberran lähettyvillä. Hänet löydettiin maaliskuun 1. päivänä syrjäisestä kotitalostaan, minne hän oli menehtynyt päivää paria aiemmin. Alkujaan hänen kerrottiin menehtyneen käärmeenpuremaan, mutta poliisin tutkimuksissa kuolinsyyksi paljastui sairaskohtaus.

Val Plumwoodia pidetään yhtenä modernin ympäristöfilosofian pioneereista, ja kotiseuduillaan hänen muistetaan ennen kaikkea toiminnasta Australian sademetsien puolesta. Kansainvälisesti hänet tunnetaan kuitenkin parhaiten dualismikriittisistä kirjoituksista, etenkin teoksesta Feminism and the Mastery of Nature (1993). Tässä teoksessa ja monissa muissa kirjoituksissaan Plumwood pyrki erittelemään eräänlaista herruuden logiikkaa, joukkoa tekniikoita, joilla dualistisia ajattelumalleja rakennetaan ja ylläpidetään.
Häntä on sekä arvostettu että kritisoitu kattavasta ”Läntisen” rationaliteetin kritiikistään, jossa hän pyrki osoittamaan erilaisten alistavien suhteiden välisiä teoreettisia ja historiallisia suhteita. Plumwoodin mukaan ympäristökriisin juuret ovat pitkät, ja se kumpuaa ennen kaikkea perustavista kulttuurisista ajattelumalleista.
Hänen kritiikkinsä kohdistui myös moniin ympäristöliikehdinnän ja feminismin suuntauksiin, etenkin ekofeminismin sellaisiin suuntauksiin, jotka korostivat ”naisellisen” yhteyttä luonnollisuuteen. Laajemminkin hän arvosteli sellaisia dualistisia suhteita kritisoivia projekteja, jotka eivät olleet herkkiä itse dualismin logiikalle. Tässä hän oli samoilla linjoilla monien 1990-luvun ympäristöfilosofien kanssa – tuolloin oli käynnissä laaja ympäristöfilosofian sisäisen kritiikin ja uudistumisen vaihe.

Val Plumwood, omaa sukua Morrell, syntyi vuonna 1939 Sydneyn laitamilla. Ensimmäisestä avioliitosta hänellä oli kaksi lasta, jotka molemmat kuolivat jo aiemmin. Hänen toinen aviomiehensä oli ympäristöfilosofi Richard Routley, jonka kanssa hän kirjoitti Val Routleyn nimellä useita artikkeleita sekä kirjan Australian metsätuhoista. Heidän kirjoituksensa vaikuttivat syntyvään moderniin ympäristöfilosofiaan merkittävästi. Avioeron jälkeen hän otti nimen Plumwood kotiseutunsa Plumwood Mountainin mukaan. Hänen elämänsä keskeinen muovaava kokemus oli krokotiilin hyökkäys vuonna 1985 Kakadun kansallispuistossa. Myöhemmässä tuotannossaan ja esitelmissään hän viittasi usein tähän kokemukseen ja sen aiheuttamaan kategorioiden mullistukseen: miten vieraalta riistana olo nykyihmisestä tuntuukaan.

Plumwood vieraili vuonna 1998 Porissa ja Tampereella kansainvälisessä ympäristötutkimuksen seminaarissa. Samassa yhteydessä hän esittäytyi tamperelaisille filosofian opiskelijoille ja antoi haastattelun niin & näin -lehdelle. Hän oli mieleenpainuva ja kärkäs ihminen, joka oli tottunut kamppailemaan väheksyntää vastaan naisena, ympäristönsuojelijana ja filosofina.
 
Ville Lähde
 
Ks. niin & näin -lehden haastattelu numerossa 4/98, verkossa:
http://www.netn.fi/498/netn_498_plum.html

Plumwoodin muistosivusto:
http://valplumwood.com/
 
 

Maurice Merleau-Ponty 100 vuotta

 
 
Filosofi Maurice Merleau-Ponty syntyi sata vuotta sitten: 14. maaliskuuta 1908. Kotimaassaan Ranskassa Merleau-Pontyn 100-vuotisjuhlallisuudet eivät näytä yltävän samoihin mittoihin – edes seminaarien tai julkaistujen kirjojen määrässä eikä mediajulkisuuden suhteen – kuin Jean-Paul Sartren vastaavat juhlat vuonna 2005, Emmanuel Levinasin juhlavuosi 2006 tai Simone de Beauvoirin satavuotisjuhlat pari kuukautta sitten.

Suomessa Merleau-Ponty on melko tunnettu ajattelija, eikä pelkästään filosofien vaan myös muiden tieteilijöiden sekä taiteilijoiden piirissä. Erityisesti Juha Varto ja Sara Heinämaa ovat jo pitkään opetuksessaan ja tutkimuksissaan tuoneet esille Merleau-Pontyn ajattelua, eikä hän ole Suomessa kovin harvinainen opinnäytteiden kohde filosofiassa tai muissakaan oppiaineissa. Merleau-Pontyn teoksista on kuitenkin suomennettu vain Silmä ja mieli  – vuonna 1960 ilmestyneestä alkuteoksesta L’Œil et l’Esprit suomentanut Kimmo Pasanen (Taide, 1. painos. 1993, 2. painos 2006) – ja pari lyhyempää tekstiä. Tiede & edistys -lehden numerossa 3/2000 (s. 170–182) on julkaistu teksti ”Esipuhe ’Havainnon fenomenologiaan’” eli alkusanat hänen pääteoksenaan pidetystä kirjasta Phénoménologie de la perception (1945). Taide-lehti taas julkaisi numerossaan 1/93 (s.  33–44) Merleau-Pontyn tekstin ”Cézannen epäily”.


Muutamia ulkomaisia konferensseja Merleau-Pontyn 100-vuotisjuhlan kunniaksi

Être à la vérité – Maurice Merleau-Ponty 1908-2008
International Conference at Basel University
March 11th to 15th, 2008
http://www.phenomenology.ro/newsletter/pages/Ponty_Basel_2008.html

100 Years of Merleau-Ponty
A Centenary Conference
March 14–16, 2008
http://www.merleau-ponty.eu/

33rd Annual Conference of the International Merleau-Ponty Circle: Time, Memory and the Self: Remembering Merleau-Ponty at 100
Ryerson University, Toronto
September 18—20, 2008
http://www.trentu.ca/academic/philosophy/mpc2008/

Corporeity and Affectivity
Conference in celebration of Maurice Merleau-Ponty's (1908–1961) 100th birthday
Fifth Central and Eastern European Conference on Phenomenology
Prague
28 September – 2 October 2008
Ks. Filosofia.fi-tiedotepalsta


Muutama tuore ranskalainen Merleau-Ponty-kirja:

Emmanuel Alloa, La résistance du sensible : Merleau-Ponty critique de la transparence (Éditions Kimé, 2008)
http://www.editionskime.fr/collections/philoencours/philoencours.htm

Pascal Dupond, Dictionnaire Merleau-Ponty (Ellipses, 2007) http://www.editions-ellipses.fr/fiche_detaille.asp?identite=6219


Tommi Wallenius